Ühistransport Tbilisis ja Batumis

 Alustuseks nõnda palju, et Google Maps transpordikiht on igal juhul ja igal pool abiks.

Minu viimaste aastate avastus on Moovit äpp. Täiesti adekvaatne. Katsetatud Tartus, Tallinnas, Varssavis ja Krakowis. Valikutes on olemas ka täpselt kaks Gruusia linna: Tbilisi ja Batumi. Soovitan!


Tbilisi

Linnas on olemas bussid, metroo, taksod ja köisraudtee. Trollibussid ja trammid puuduvad.

Linnas kehtib ühtne maksesüsteem Metromoney kaardi abil. Nii et kui olete oma pileti eest maksnud, on järgmine sõit bussiga, metrooga või sinise marsruuttaksoga 1 tunni ja 30 minuti jooksul täiesti tasuta. Aga kindlasti peab kaardi valideerima, siis võetakse sealt raha maha. 

Autobussid

Pileti saab osta sissepääsu juures olevast väikesest automaadist, kuid teil peab olema 50 tetri suurune vahetusraha, sest suuremate nimiväärtuste puhul ei väljastata vahetusraha. Võite osta ka Metromoney kaardi, kuid seda bussis ei müüda.

Sõidu hind 0,5 lari (0,14€)

Marsruuttaksod 

on eranditult kollast või sinist värvi. Segi ajada pole võimalik. Sihtkoht on märgitud ainult gruusia keeles, nii et kui tahad seda kasutada, siis küsi õiget bussi numbrit kohalikelt või juhilt. See teine variant on usaldusväärsem ja kiirem
Sõidu hind 0,5-1 lari

Metroo

on Gruusias ainult Tbilisis ja suhteliselt väike: ainult kaks haru. Metroopeatuste tunnuseks on igavesti pirakas punane M-täht.
Sõidu hind: 0,5 lari (0,14€)
Metromoney kaardi hind: 2 lari - Osta saab sissepääsu juurest, sealt kus on märk MS+


Töötab iga päev 6:00 - 00:00
Tipptunnil käivad rongid intervalliga 2-2,5 minutit. Õhtusel ajal tuleb mõnikord rongi oodata 10-12 minutit. 
Kõik tablood on gruusia ja inglise keeles, samuti teatatakse peatusi vagunis. Pole hirmu, et mööda sõidad. 
Kokku 2 haru, 23 jaama, neist üks ümberistumiseks ja 2 asuvad maapinnal. 


Köisraudtee ja funikulöör

Kaks köisraudtee liini. Rohkem nagu vaatamisväärsus, aga samas viib kiiresti mäe otsa, kus asuvad kindlus, sissepääse botaanikaaeda ja Gruusia ema monument. 
Kesklinnas
Sõiduhind: 3 GEL ühe reisi kohta
Tööaeg: Igapäevaselt kell 11:00-23:00.
Sõit on võimalik ainult Metromoney kaardiga.
Teine köisraudtee on turistide seas vähem populaarne, sest asub kesklinnast kaugemal, kuid on vajalik kohalikele. Hind 2 GEL ja tööaeg 8:00 - 22:00

Funikulöör on hea võimaluse pääseda Mtatsminda mäele. Seal on suur lõbustuspark ja vaateplatvorm. 

Sõiduks vajalik eraldi sõidukaart (2.-GEL, saab osta kassast) ja sinna peale kantud raha. Raha hulk sõltub peatuste arvust. 

Tööaeg: Igapäevaselt kell 09:00-23:00.




Batumi

Grusiinid ise ütlevad, et "kuigi linn pole suur, on siin hästi arenenud ühsitransprordisüsteem". Noh, suurusega on nagu on, meie mõistes päris kopsakas: 
Pindala: 64,9 km²; 
Elanikke: 169 095 (2020)

Bussid

16 bussiliini 
Enamik bussipeatusi, eriti kesklinnas, on varustatud elektrooniliste tabloodega, mis näitavad marsruudi numbreid ja seda, mitu minutit on jäänud bussi saabumiseni. Suvel on Batumis palju liiklusummikuid, mis põhjustab sageli busside hilinemist, mistõttu hakkab tahvlil olev kellaaeg vilkuma ja teatab seega hilinemisest.
Kahjuks on marsruut kirjutatud gruusia keeles ja  ainult mõnikord inglise keeles, nii et mõistlik on eelnevalt busside skeemilt omale selgeks teha õige bussinumber või siis küsida seda bussijuhilt. Jällegi soovitan Moovit äppi.
Bussifirmale kuuluvad ka rohelised rendirattad linnas. 

Bussisõidu eest tasumine. 
Plastkaart maksab 2 GEL. Lisaks 30 tetrit iga sõidu eest. 
 Seda kaarti saab osta oranži värvi müügiautomaatidest (?)  Bank of Georgia. Kõigis neis on olemas ka inglise keel. Otsi vasakult poolt sinist ristkülikut tekstiga Transport Card Issuance.
Ostmisel küsib isikukoodi. Kahtlustan, et see erineb meie süsteemist, nii et meie kood ei pruugi sobida. Interneeduse andmetel võib sisestada ka suvalised numbrid ja kaart väljastatakse ilma probleemideta. Validaatorid on sarnased meie omadele.
Kui kavatsed jänest sõita, pead arvestama 5 GEL suuruse trahviga (ehk siis sama suurusjärku kui meil bussipiletid - 1,40€).

Marsruuttaksosid on linnas 600 tk ja sõidavad 28 liinil. Sõidutasu 70 tetri. Makstakse sisenemisel. Kindel sõidugraafik puudub, peatub suvalises kohas. Kui tahad maha minna, pead seda juhile hõikama (gruusia keeles, loomuliult). Niisiis sellel pikemalt ei peatu.


Aga see rendirataste süsteem tundub palju põnevam kui bussid ;)

Rattaparklad on kõikjal rannikul ja mitmel pool linnas. Jälle tuleb soetada veel üks plastkaart, aga seda saab vist ainult kahest kohast linnas: I-punktidest: abieluõnne palee ja laulvate purskkaevude juures (üsna Radisson Blu vastas, mõni samm minna)
Pass ja raha tuleks kaasas võtta. Koha peal õpetatakse kasutama.

Tunniajase sõidu hind on 2 lari, mis võetakse kaardilt maha iga 15 minuti järel 0,5 GEL kaupa.

10 päeva tariif: 10 lari (~3.-€) 4 lari kaardi eest, 6 arvele. Väljastatakse ainult hooajal
aastatariif: 20 lari




Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Šoppamine.

Kuulsaid grusiine

Kahheetia